BOEA, MΤΣ, ΕΚΟΕΜΣ, ΕΛΟΑΣ:Τι να σκέφτεται άραγε σήμερα ένα στέλεχος που μπήκε στις ΕΔ π.χ το 1986, διαβάζοντας την οικονομική κατάσταση του ΜΤΣ;


Διαβάζοντας την οικονομική κατάσταση του Μ.Τ.Σ., υποθετικά και μόνο, θα βάλω τον εαυτό μου στη θέση ενός Ανθλγού που μπήκε στο Στρατό το 1986, για να δω τι σκέψεις μπορεί να περάσουν από το μυαλό μου σήμερα.
Οι περισσότεροι συνάδελφοι μας  όταν μπαίνουν στις ΕΔ, είτε από θεσμό ΕΜΘ-ΕΠΥ-ΕΠΟΠ, είτε ορκίζονται υπξκοι-αξκοι από θεσμό παραγωγικών σχολών έχουν απορία τι  είναι αυτές οι κρατήσεις που βλέπουν στο φάκελο μισθοδοσίας κάθε μήνα για ΜΤΣ, ΕΚΟΕΜΣ,ΕΦΑΠΑΞ (ΕΛΟΑΣ) και ΒΟΕΑ.
Βλέπουν ότι οι μεικτές αποδοχές, δηλαδή το καταλογιστέο ποσό (αυτές που εγγράφονται κάθε χρόνο στον Π/Υ στον κωδικό μισθοδοσίας και θεωρούν ότι τις λαμβάνουμε) να είναι  για έναν Ανθλγο σήμερα  πχ  1.350€ και στην τράπεζα να πληρώνεται π.χ  900 ευρώ. Αυτά τα 450 ευρώ που πηγαίνουν;
Η απάντηση είναι ότι ένα μέρος από αυτά τα χρήματα πηγαίνει για νοσοκομειακή περίθαλψη (2,55% επι τις μεικτές αποδοχές), άλλο ποσό παρακρατείται για σύνταξη (6.67% επι τις μεικτές αποδοχές για νεους ασφαλισμένους), άλλο ποσό για εισφορά αλληλεγγύης, άλλο για ΝΙΜΤΣ, άλλο για ΕΛΧΑΟΣκ.λ.π.
Πάμε εδώ που θέλω να εστιάσω στις κρατήσεις για πάγια δικαιώματα  ΜΤΣ- ΕΛΟΑΣ-ΕΚΟΕΜΣ και για όποιον έχει παιδιά και για ΒΟΕΑ. Συνειδητοποιεί ο Ανθλγος σήμερα ότι πχ 55 ευρώ παρακρατούνται για ΜΤΣ, 10 ευρώ για ΕΚΟΕΜΣ, 50 ευρώ για ΕΛΟΑΣ και 25 ευρώ για ΒΟΕΑ. Σύνολο 140 ευρώ. Μέσα σε ένα χρόνο θα του παρακρατηθούν από την μισθοδοσία 1.680€. Πάμε στο έτος 1990. Στον Ανθλγό τότε παρακρατούνταν ποσό σε νόμισμα δραχμές. Χρόνο με χρόνο που περνά αυτό το ποσό που του παρακρατείτε αυξάνεται, φτάνει στα 2.000 € το χρόνο, 2.500 € κ.λ.π. (για σήμερα) και κατ αντιστοιχία τότε  παρακρατούνταν ποσό σε χιλιάδες δρχ και αργότερα σε ευρώ.
Έρχεται η ώρα να πάρω, πχ μετά από 19 έτη πχ το έτος 2009 αυτά τα χρήματα που μου  παρακρατούσαν κάθε χρόνο από το μισθό μου για ΒΟΕΑ. Διαπιστώνω ότι το ΜΤΣ αδυνατεί να μου καταβάλλει αυτό το ποσό. Μα γιατί; Εύλογη θεωρώ η απορία μου ως  Ανχης πια το 2009. Που πήγαν τα χρήματα που μου παρακρατούσαν τόσα χρόνια και εγώ τα στερήθηκα απο το ετήσιο εισόδημα μου. Αν μου τα έδιναν τότε εγώ δεν θα τα αξιοποιούσα; Περνάνε τα χρόνια απάντηση δεν πήρα. Η μάλλον μου έλεγαν αντιμετωπίζει πρόβλημα ρευστότητας το ΜΤΣ. Τον Ιαν του 2013 διαβάζω για πρώτη φορά την Οικονομική κατάσταση του ΜΤΣ-ΕΚΟΕΜΣ-ΕΛΟΑΣ-ΒΟΕΑ καθώς και τα έσοδα-έξοδα της τελευταίας 10 ετίας. Συνειδητοποιώ ότι εκκρεμούν 12.375 αιτήσεις για καταβολή ΒΟΕΑ συνολικού ποσού 178 εκατ ευρώ περίπου.
 Διαπιστώνω και κάτι άλλο, ότι αυτές οι αιτήσεις και το ποσό καταβολής θα ήταν πολύ περισσότερο, αν δεν λαμβάνονταν η απόφαση τον Σεπ του 2010 να καταβάλλεται  το ΒΟΕΑ με την συμπλήρωση 25 ετών αντί των 18 ετών. Ουπς διαβάζω και την σημείωση: Από τον Σεπτέμβριο του έτους 2010, το ποσό του ΒΟΕΑ υπολογίζεται όχι όπως μέχρι πρότινος με την τιμή μεριδίου μερίσματος που ίσχυε κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης του δικαιούχου, αλλά με την τιμή μεριδίου μερίσματος που ισχύει κατά την ημερομηνία καταβολής του υπόψη βοηθήματος. Αντιλαμβάνομαι ότι η τιμή του μεριδίου έχει μειωθεί από τότε δυο φορές κατά 25% εξίσου.Απορώ, αν δηλαδή είχα υποβάλλει την αίτηση αντί για το 2009 τον Σεπ του 2010 θα λάβω το ΒΟΕΑ κατα το παραπάνω ποσοστό μειωμένο;
Συνεχίζω να προβληματίζομαι για αυτά τα λεφτά που μου παρακρατούσαν κάθε χρόνο. Το ζήτησα εγώ να μου παρακρατηθούν κάθε έτος αυτά τα χρήματα ή μου παρακρατούνται υποχρεωτικά; Αν τα είχα κάθε μήνα στο μισθό μου θα είχα την επιλογή να τα επενδύσω η να τα ξοδέψω όπου ήθελα και ας τα έχανα; Θα αναλάμβανα το ρίσκο και θα ήμουν υπεύθυνος  και υπόλογος των χρημάτων μου; Αλλά τι έγινε και δεν μου τα έδωσαν ακόμη από το 2009, τέσσερα χρόνια μετά; Τελικά τους χρωστάω ή μου χρωστάνε; Φταίω εγώ αν δεν διαχειρίστηκαν τα χρήματα μου σωστά; Ευθύνομαι εγώ γιατί δεν μπορώ να τα λάβω ακόμη, να δώσω λόγο και στην δικαιοσύνη; Μήπως και αυτά μαζί τα φάγαμε; Απαντήσεις θα λάβω; Αν ευθύνεται άλλος  και όχι εγώ θα δώσει λόγο στη δικαιοσύνη; Άραγε μέρισμα ΜΤΣ-ΕΚΟΕΜΣ και ΕΦΑΠΑΞ θα προλάβω να πάρω. Τί εννοούν όταν λένε ότι είναι διανεμητικού χαρακτήρα  Ποια κέρδη διένειμαν κάθε χρόνο; Ως μέτοχος δεν δικαιούμαι να λάβω απαντήσεις ή δεν δικαιούμαι;
Λες να είμαι ευχαριστημένος αν κάποια στιγμή μου  δώσουν αυτά τα χρήματα που δεν μου έδιναν κάθε μήνα στη μισθοδοσία μου (χωρίς προσαύξηση, πληθωρισμό, εντοκισμό κ.λ.π); Δεν γίνεται να λένε από την μια πλευρά π.χ ότι ο βασικός μισθός Ανθλγου είναι 875 και να ξεχνάμε από την άλλη πλευρά ότι σε αυτόν τον βασικό μισθό μου παρακρατούν ποσό για τα ταμεία, ώστε να μου το δώσουν μελλοντικά. Και όταν έρθει εκείνη η ώρα να μου τα δώσουν δεν υπάρχουν τα χρήματα. Τι έγιναν αυτά τα χρήματα που άλλοι αποφάσιζαν τι θα γίνουν και που θα πάνε;. Αλλά και αυτό, ότι το ΜΤΣ χρωστά 39 εκατ περίπου στο ΕΚΟΕΜΣ, τι σημαίνει; Μάλλον θα λέω πάλι καλά που βρήκαν τρόπο να μου τα δώσουν, φαντάσου και να μην μου τα έδιναν; Τι να πουν και οι νέοι σήμερα; Ποιος ξέρει τι ξημερώνει αύριο για αυτούς και αν μετά από 20 χρόνια και αυτοί βρεθούν στην ίδια θέση με την δική μου; 

Ηλίας Νατσιούλας
Υπολοχαγός (Ο)
Πρόεδρος της ΕΣΠΕ Θεσσαλίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.